zwanen.reismee.nl

Dag 2: "We're pretty laid back here"

Het begon met regen. Onze eerste en enige echte dag in Vancoucer begon met stromende regen. En hoewel we wisten dat de stad de bijnaam 'Raincouver' heeft, waren we geen van allen voorbereid op zo'n aanhoudende plensbui. Gelukkig kwamen we er via een behulpzame schoonmaker in de lift naar beneden achter dat we paraplu's van het hotel konden lenen. En met een dreiging van een enorme geldboete bij niet inleveren van de paraplu voor het einde van de dag gingen we allevier met een eigen pluutje op pad. Richting Granville Island dat we met een kort ritje met een watertaxi bereikten. Het eiland heeft een bijzonder industriële uitstraling doordat alle winkels en gebouwen van golfplaat zijn gemaakt. De populairste attractie is de Public Market, dat is een knusse overdekte markt waar voornamelijk etenswaren verkocht worden. In de omliggende winkels wordt onder andere kunst verkocht. Ondanks het slechte weer was het leuk om hier even rond te neuzen. Nadat we alles zo'n beetje gezien hadden besloten we nog een stukje verder te lopen naar Kitsilano Beach om daar vanuit een watertaxi terug te nemen.

Op dat moment leek het er even op dat het opklaarde maar toen begon het toch weer te regenen dus in plaats van onze paraplu's terug te brengen naar het hotel zetten we koers naar Yaletown. Er was ons een hippe en moderne wijk beloofd maar dat viel een beetje tegen. Echt bijzonder was het niet. Alleen Mainland Street was door alle gevulde terrasjes een leuk straatje om door heen te struinen. Gelukkig was de regen ondertussen al een stuk minder en kwam er zelfs een zonnetje door. Dat was voor ons genoeg om de paraplu's bij het hotel in te leveren waarna we in het parkje tegenover ons hotel snel een broodje aten. Omdat we al praktisch de hele ochtend lopend hadden doorgebracht besloten we nu de bus te nemen naar onze volgende bestemming: Stanley Park. Bij de receptie was ons verteld dat we de buskaartjes contant moesten betalen; helaas kwamen we er pas in de bus achter dat het in muntgeld moest. Daarvoor hadden we niet genoeg munten op zak maar de zeer vriendelijke buschauffeur maakte daar geen enkel probleem van en verzekerde ons dat we zo mee mochten.

Slechts een paar minuten later stonden we op plaats van bestemming. Van meerdere kanten was het ons aangeraden om Stanley Park per fiets te verkennen. En aangezien het weer sterk verbeterd was leek dat ons een uitstenkend plan. We huurden fietsen bij Spokes Bike Rental, een zeer efficiënt werkende fietsverhuur die ons in no-time aan vier fietsen inclusief helm, mandje en slot hielp. En voor degenen die het zich afvragen: nee, we deden niet voor de lol zo'n idioot helmpje op, ze zijn helaas verplicht...

Er volgde een tocht van anderhalf uur langs de rand van Stanley Park met verscheidene stops bij mooie uitzichten, de beroemde totempalen en de Lions Gate Bridge (dit is het zusje van de Golden Gate Bridge, groen van kleur, misschien iets minder indrukwekkend maar wel van dezelfde architect). Een bijzonder mooi aangelegd park dat voor ons allemaal een van de hoogtepunten van Vancouver was!

Nadat we de fietsen hadden teruggebracht was het alweer vijf uur en waren we toe aan een verkoelend drankje dat we uiteindelijk haalden bij een Starbucks op Robson Street. Daarna liepen we verder door deze straat om uit te komen bij Robson Square, een van de architectische hoogtepunten van Vancouver. Toen wij er aankwamen stond er muziek aan en werd er massaal gedanst in het ondergrondse gedeelte van het plein. Een verrassende gewaarwording in het midden van de stad waar we een tijdje naar hebben gekeken. Vervolgens liepen we verder naar Gastown, daar waren we gister ook al even geweest en we sfeer vonden we zo leuk dat we in die wijk op zoek gingen naar een leuk restaurantje. Naar wat kaarten bekeken te hebben belandden we bij een Indiaas restaurant waar we allevier lekker hebben gegeten. Tegen de tijd dat we daar klaar waren begon het al te schemeren en keerden we moe maar voldaan terug naar ons hotel. Verrijkt met veel nieuwe indrukken verheugen we ons alweer op morgen!

Groetjes Laura