zwanen.reismee.nl

Dag 6: whale- or tailwatching?

Beste lezers,

Na het ochtendappèl begonnen de Zwaantjes weer met een rondje hardlopen over de camping en langs de Highway richting Ucluelet. Daarop volgde een stevig ontbijt met boterhammen van ruim 1 cm dik. Vervolgens vertrokken we over een prima weg door Pacific Rim NP naar Tofino om daar op een vooraf geboekte excursie whalewatching te gaan. Onderweg namen we nog even een kijkje bij Wickaninnish Beach, een breed zandstrand met fantastische golven.

We meldden ons ruim op tijd bij Jamie's Whale Station waar we vriendelijk ontvangen werden. Na ondertekening van vier formulieren waarin we verklaarden dat we Jamie niet aansprakelijk zouden stellen voor eventuele schaden, kregen we een lekkere bak koffie.
Daarna liepen we wat rond in Tofino en bekeken een paar winkeltjes. We deden nogsnelenkeleinkopen en liepen daarna terug naar de camper om ons klaar te maken voor de tocht: warme kleding en dichte schoenen. Verder kregen we allemaal een dik rood-zwart brandweermannenpak aan en als maanmannetjes wandelden we met 8 anderen naar de zodiacboot langs de steiger waar kapitein/gids Sean al op ons wachtte.
Na een korte introductie koos Sean het ruime sop. Ruben zat vooraan in de boot en de andere Zwanen achterin met video- en fotoapparaat inclusief telelens. Eerst voeren we in ruim 20 minuten naar open zee. Daar vond Sean vrij snel een plek waar een grey whale actief was. De 'ohs' en 'ahs' waren niet van de lucht en de fotocamera's klikten er gretig op los. Sean had radiocontact met andere whalewatchers en vertrok naar een andere plek waar een zeekayaker ook al aan het spotten was. Ook hier waren we getuige van de kapriolen van een grijze walvis. Daarna voeren we verder naar een derde plek waar Jaap prachtige foto's maakte van met name de staart van weer een andere whale.
Inmiddels waren we best al een stuk op open zee. Er was nog een andere boot van Jamie's Whale Station en samen voeren we om het hardst terug. Dat veroorzaakte flinke golven en ons bootje danste stevig over de golven. Sean liet ons nog zijn favoriete plek zien met walrussen, die heerlijk genoten van de zon. Weer een stuk verder was een otter aan het luieren. Al met al een geslaagde excursie met goed resultaat!
We hadden een late lunch (Canadese noodles) in de camper en reden nog een rondje door Tofino waar overal surf guys & gals rondliepen. We reden terug door Pacific Rim en namen een kijkje op Long Beach waar de golven door de vloed steeds hoger werden en veel surfdudes een poging waagden. Verder naar Ucluelet waar we bij de vuurtoren Wild Pacific Trail liepen, een prachtige wandeling over een mooi pad met schitterende uitzichten. Echt een aanrader!
Terug naar de camping voor een pizza uit de oven van onze luxe camper. De temperatuur in F (475 graden!) was even wennen, maar uiteindelijk hebben we lekker gegeten.
Groetjes Marjolijn

Anton

Whale watching is wat mij betreft een van de meest indrukwekkende ervaringen welke je in de natuur op kunt doen, geweldig!

Gerda

Fantastisch deze walvis tocht, staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje!